Udviklingsplan for 2021-2022
Pædagogisk:
I de kommende år vil vi have særligt fokus på følgende områder:
Vi ønsker i større grad at der er sammenhæng i de faglige temaer og indsatser vi arbejder med.
Vi oplever at børnene dels har brug for og profitere af at have et fælles ”bagtæppe” at lege ud fra og referere til. Vi er opmærksomme på at selvom vi har arbejdet meget målbevidst med det sprogligt understøttende miljø er er ikke sket den forandring i børnegruppens sprogvurderinger som vi forventede. Det derfor nødvendigt at vi inddrager nye metoder i sprogarbejdet.
- Omverdens kendskab
- Konkret: Nørrebro/København/Danmark og mig, min familie og min verden
- abstrakt: fokus på at etablere et fælles bagtæppe/referenceramme
- udviklende sprogmiljø
- arbejde med udvidet dialogisk læsning, sprogunderstøttende strategier og legemanuskripter
- temaer der indeholder fælles aftalte aktiviteter og indhold fx: bøger/sange/ lege
- Etablere en pædagogisk sammenhæng mellem skovens tilbud og de temaer der aftales
.
I forhold til ny styrket læreplan vil et særligt indsatsområde være krop og bevægelse.
Forældresamarbejde:
- Blive tydelige i hvilke forventninger forældre kan have til samarbejdet med personalet
- Systematik i inddragelse af forældrenes i handleplaner og mål for indsatser
- Tidligere inddragelse af den tværfaglige support i samarbejdet med forældrene
Fagligt
- Sikre at personalets for kendskabet til børns normaludvikling og de særlige udfordringer det giver at være i udsatte positioner således at det er grundlaget for både den daglige praksis og for særlige indsatser og tiltag
- Personalet får kendskab til og kan arbejde med nye metoder med henblik på en styrket sproglig indsats
Personalemøder
DATO kl. 17-20 |
INDHOLD Fagligt |
INDHOLD årshjul |
Januar d, 13 |
Genbesøg værdigrundlag/kerneopgave
|
Fødselsdag: oplæg fra Anna, Mette og Daniel Aftale tema: hvordan? |
Februar |
Tema: udvidet dialogisk læsning metode /erfaring/eksempler Sociale historier v/ Anna |
Fastelavn
|
PERSONALE DAG |
Sprog |
|
marts |
fortsat |
|
april |
Kirsten Elisa eller noget tilsvarende |
Aftale: tema Hvordan |
maj |
Erfaringsopsamling:
|
Plante dag/skraldehelte
|
Juni |
Udvidet forældresamarbejde v/ Maria og Judith |
Fællesspisning Planlægning Sommer OL |
August |
BOB: krop og bevægelse oplæg
|
Skraldehelte Fælles tema: høstfest |
September |
|
|
Oktober |
|
Fælles tema: halloween |
November |
Læreplaner: tilbageblik 😊 |
|
|
|
|